Kannamme vastuun sanojen ja tekojen kautta. Voit tutustua toimintamme vastuullisuuteen tälle sivulle tiivistettyjen konkreettisten esimerkkien avulla.

Kestävä ruoan tuotantoketju


Ruokatuotannon suunnittelutyö, raaka-aineiden valinta ja kestävämpien vaihtoehtojen kehittäminen ovat vastuullisen toimintamme pohja.


1. Suunnittelemme resurssiviisaasti raaka-aineiden käyttöä ja reagoimme joustavasti ruoan kysyntään

● Suunnittelemme ruokalistamme sesongit huomioiden.

● Vähennämme hävikkiä jaksovalmistuksen avulla. Valmistamme ruokaa pitkin päivää, minkä ansiosta pystymme reagoimaan päivittäiseen menekkiin ja näin välttämään ylimääräisen ruoan valmistamisen.

● Noudatamme “First in, first out” -periaatetta, jonka avulla estämme raaka-aineiden turhan pilaantumisen ja hävikin syntymisen.


2. Valitsemme raaka-aineemme huolellisesti

● Käytämme vain WWF:n hyväksymiä kalalajeja. Ruokalistoiltamme ei löydy WWF:n punaisen listan kaloja.

● Noudatamme Fazer Food Servicen vastuullisuusohjelmaa, joka ohjaa raaka-aineiden hankintaa.

● Olemme mukana Häkitön Jyväskylä -kampanjassa ja sitoudumme käyttämään ainoastaan luomu-, lattia- ja ulkokanaloiden munia vuoteen 2024 mennessä.

● Käytämme 100% suomalaista broileria ja tuore naudan-, porsaan- ja siipikarjanliha on 100% kotimaista.

● Tarjoilemme ravintoloissamme Reilun kaupan kahvia.

● Vahvistamme yhteistyötä paikallisten tuottajien ja toimijoiden kanssa. Esimerkiksi Päijänteen läheisyys mahdollistaa lyhyet toimitus- ja varastointiajat järvikaloille, joilla on iso rooli juhla- ja edustustilaisuuksissamme.


3. Kehitämme kestävämpiä kasvis- ja vegaaniruokavaihtoehtoja


Kokeilemme uusia konsepteja, joiden avulla kannustamme asiakkaitamme suosimaan kasvis- ja vegaanivaihtoehtoja.


● Valmistamme päivittäin kasvis- ja vegaanilounasta. Mikäli vegaaniruoka ei ole päivän kasvisvaihtoehtona linjastossa, sen saa pyytämällä suoraan keittiöstä.

● Olemme profiloineet ravintola Unon kasvisruokapainotteiseksi.

● Toteutimme suuren suosion saavuttaneen Nordic Ramen -kasvisruokamenun syksyllä 2018.

● Tarjoilemme kasvis- ja vegaanipainotteisia välipalatuotteita Piatossa Wanna go greener -konseptin muodossa.


Nordic Ramen


Kierrätyksen monet muodot


Kierrätämme ravintoloissa syntyvän jätteen asianmukaisesti. Seuraamme ravintoloissamme hävikkiä päivittäin ja järjestämme kaksi kertaa vuodessa Hävikkiviikon, jonka tarkoituksena on muistuttaa asiakkaita hävikin vähentämisen tärkeydestä. Lisäksi kertakäyttöastioiden kohdalla suosimme biohajoavasta muovista valmistettuja astioita esimerkiksi smoothiekupeissa.


Myymme ravintoloissamme sulkeutumisen jälkeen ylijäämäruokaa edulliseen hintaan kotiin vietäväksi. Kannustamme asiakkaitamme kestäviin valintoihin myös tarjoamalla 10 sentin alennuksen kestomukiin ostetusta kahvista tai teestä. Pahviset kertakäyttömukit puolestaan on valmistettu Joutsenmerkin saaneesta ja PEFC-sertifioidusta materiaalista, joka ei sisällä haitallisia kemikaaleja ja sopii kartonkikierrätykseen.


Hävikkiviikko

Ympäristöä säästävät toimintatavat


● Kuljetamme tuotteitamme kampusalueen pisteiden välillä sähköautolla.

● Minimoimme turhan energiankulutuksen sammuttamalla turhat valot ja laitteet käytön jälkeen.

● Suosimme keittiölaitteiden puhdistuksessa höyrypesua, joka säästää vettä.

● Dokumentoimme omavalvonnan sähköisessä muodossa.

 

Asiakkaan valinnoilla on väliä - siksi kannustamme ja helpotamme vastuullisten valintojen tekemistä vaikuttavalla viestinnällä.


● Ilmoitamme kasvisruoan ensimmäisenä vaihtoehtona ruokalistallamme.


Haastamme asiakkaitamme pohtimaan vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä viestintäkampanjoiden, teemaviikkojen ja sidosryhmien kanssa tehtävän yhteistyön kautta.

Muutamme puheen toiminnaksi tarjoamalla konkreettisia työkaluja kestävämpien valintojen tekemiseen. Alla kaksi esimerkkiä kampanjoistamme.


● Toteutimme Keeps you thinking -videosarjan keväällä 2019. Käsittelimme videoilla yksin syömistä, ruokavalion perusteella tapahtuvaa lokerointia ja toisen ihmisen huomiointia asiakaspalvelutilanteissa.

● Osallistuimme kattavasti syksyllä 2019 JYYn Kestävän kehityksen viikkoon. Teemaviikko näkyi ruokalistoillamme, minkä lisäksi osallistuimme paneelikeskusteluun ja haastoimme asiakkaitamme tekemään kestävämpiä valintoja sosiaalisessa mediassa toteutetulla kampanjalla.

 

Hyvinvoinnista huolehtiminen luo edellytykset vastuullisten valintojen tekemiselle


Olemme tukeneet lukuisia hyvinvointia ja itsensä kehittämistä edistäviä tapahtumia ja projekteja yhteistyökumppanina ja aktiivisena osallistujana. Tässä kolme esimerkkiä.


● Sponsoroimme syksyllä 2019 Jyväskylän ylioppilaskunnan järjestämää Mielenterveyspäivän seminaaria.

● Järjestimme Spotlightin kanssa työpajan itsensä kehittämisestä kiinnostuneille opiskelijoille.

● Kampanjoimme talvella 2019 terveellisten elämäntapojen puolesta Sporttiviikolla, johon osallistui myös yhteistyöurheilijoistamme Elmo Lakka ja Juuso Hassi.


Spotlight